Purnam Jóga Purnam Jóga

Jóga élet nap mint nap

Tovább folytatjuk a praktikus, a mindennapi életünkhöz közvetlenül használható témáinkat. Ezek a gondolatok talán közhelyszerűnek, vagy evidenciának tűnhetnek, mégis érdemes velük foglalkozni, hogy az elcsépeltségen túl újra tartalommal töltsük meg őket.

Sokaktól hallom, hogy a jóga tanításai a mindennapi élettől idegenek és egy hétköznapi európai ember számára, aki dolgozni jár, aki csekkeket kell, hogy befizessen, vagy aki a gyermekeket nevel, megvalósíthatatlan. Ez azonban egyáltalán nincs így. Amiért ez a vélemény kialakulhatott az egyrészt az, hogy sok oktató a jóga tanítást szélsőséges módon tálalja, kompromisszumok nélkül. A másik, hogy a változás erőbefektetéssel jár, ami alól a legtöbben szívesen mentesítik magukat. Erről az utóbbiról nem tudok sokat mondani, hacsak annyit nem, hogy ha valaki nem akarja jobbá tenni az életét, csak sopánkodni akar, akkor tessék. De ha valaki változtatni szeretne és könnyíteni az életén, akkor érdemes tovább olvasni ezt a cikket.

A jógaoktatók szélsőséges magatartása, amiért a tanításokat kompromisszumok nélkül adják tovább az, hogy saját maguk sem képesek azokat megvalósítani, ezért keménykednek a tanítványaikkal, leplezve a vélt vagy valós kudarcukat. Más esetekben persze találkozom a másik szélsőséggel is, amikor jóga címen semmilyen tartalmas dolgot nem adnak tovább, csupán a jóga zászlaja alatt, ami manapság népszerű dolog, ugyanazt az ostobaságot közvetítik, amit különben is bőven kapunk minden forrásból.

 

A jóga egyik legfontosabb tanítása az erőszakmentesség. Ez azt sugallja, hogy nem szabad erőltetve akarni változtatni magunkon, az életünkön. A változásnak belülről kell fakadnia, különben az erőltetve felvett új viselkedés feszültséget okoz az elmében, aminek az a következménye, hogy torzulások jönnek létre a személyiségben. Az ilyen torzulások konfliktusok forrásává válnak a környezettel, ami tovább rombolja a mindennapi élet amúgy sem túl békés mivoltát.

 

képforrás: http://thespiritscience.net

 

A jóga a gyakorlásról szól és a gyakorlás általi folyamatos fejlődésről. Amiről nem szól, az az elvakult és feltételek nélküli hit, az intellektuális információk folytonos felhalmozása, vagy a dolgok gondolati megértésének állandó kényszere. Ennek az az oka, hogy az ember intellektusa igen szerény részét képezi az elmének és a megértésen túl sokkal fontosabb a megélés. Mint ahogy Istent nem lehet megérteni, felfogni vagy gondolkodni róla, csak megélni lehet, úgy lényegében ez egész életünkre is ez egyaránt igaz. Az, aki azt állítja, hogy valami Isten akarata, és hogy ő belelát Isten akaratába, ugyanúgy mindössze a saját vaksága, tudatlansága, őrültsége vagy érdekei szerint hazudik, mint aki a pókerben csal. Nincs különbség. Istent és ezzel együtt az emberi életet szavakban megragadni nem lehet, de megélni mindkettőt lehet.

A legfontosabb, hogy az életünk minden pillanatában legyünk jelen a figyelmünkkel, a tudatunkkal, egész jelenlétünkkel éljük át azt. Amikor így tesszük a mindennapi dolgainkat, pl. teljes jelenléttel fizetjük be a csekkeket, végezzük a munkánkat vagy a szórakozásunkat, beszélgetünk a barátainkkal vagy a családunkkal, egész életünk megváltozik. Amikor átadjuk magunkat az éppen aktuális pillanatnak és belemerülünk abba, élvezni fogjuk azt.

Nem mellesleg ez a módja annak is, hogy Istent tetten érjük.

Persze életünknek nem csak jóleső, hanem kifejezetten fájdalmas, vagy kellemetlen pillanatai is vannak, amelyekbe a legtöbbünk egyáltalán nem akar belehelyezkedni, sőt, gyorsan túl akar rajta lenni és ha lehet, akkor minél hamarabb el is felejteni. Ám az az igazság, hogy ha a rossz dolgok elől menekülünk, akkor azok tovább tartanak, mint ha tudatunkat a jelenben tartva csendes elmével átéljük őket. Ilyenkor hamar túlesik az ember a bajon. A másik nagyon fontos dolog tehát, ahogyan a jógát a mindennapokban megéljük, az a belső csendesség gyakorlása minden élethelyzetben. Mivel az elménk nem csendre, hanem állandó belső zajongásra van kondicionálva, ezért gyakorolnunk kell a belső csendességet, ugyanúgy, ahogy a jelenben levés sem megy csak úgy, hiszen leginkább a jövőben és az emlékekben, esetleg a képzeletünkben bolyong a figyelmünk. A gyakorlás a mindennapi élethelyzetekben azonban meghozza az eredményt. Ez az eredmény pedig a nagyobb belső béke, a problémák könnyebb megoldása, a megélt helyzetek élvezete, vagy a szenvedés csökkenése a nem kívánt életeseményekben.

A jóga a szőnyegen túl tehát a jelenlét és a belső csend gyakorlása. Legyen ez mindennapi tevékenységeink része, és az élet megmutatja rejtett oldalát.

OM SHANTI

Bálint  



facebook

Purnam Yoga & Meditation 1147. Bp. Öv utca 140.
yoga@purnam.hu
jóga, tanfolyamok, távoktatás, jóga oktatóképzés, meditáció oktatóképzés, zugló