Purnam Jóga Purnam Jóga

Jóga ebben a melegben?

 A napokban dúló rettenetes meleg miatt felmerülhet a kérdés, hogy érdemes-e egyáltalán gyakorolni ilyenkor, vagy hogy milyen hatása lehet a nagy melegnek a gyakorlásra.

Jogos kérdések. A meleg megváltoztatja a belső működéseink egy részét és ezért a jóga gyakorlásnak is megváltozhat a hatása valamelyest.

Mi történik melegben a testünkben?

A szervezetünk kínosan ügyel arra, hogy fenntartsa azokat a körülményeket, amelyek a megfelelő működéséhez szükségesek. Ezt hívjuk homeosztázisnak. Ez azt jelenti, hogy a szervezetünk szereti, ha nagyjából 36 C körüli hőmérséklet van benne. Ha ez a hőfok elkezd csökkenni a külső hideg miatt, akkor dideregni kezdünk, amivel testünk hőt termel, ha pedig emelkedni akkor izzadni, hogy hőt adjon le. Még a legnagyobb kinti meleg hatására sem emelkedhet a testhőmérsékletünk a tűrés fölé, különben komoly fiziológiai problémák lépnek fel. Ilyen pl. a fehérjék kicsapódása, az izmok anyagcseréjének a problémája, vagy az idegrendszert érintő zavarok. Szóval, ha a szervezet nem tudja fenntartani a homeosztázisát, azaz túlmelegszik, akkor rosszul lesz. Ahhoz, hogy a melegben az anyagcsere folyamatok és a hűtés jól működjön, azt tanácsolják, hogy sokat igyunk. Ez rendben is van. Ráadásul az a hír járja, hogy a nagy melegben végzett mozgás jobb, mint a normál hőmérséklet, de erre semmilyen bizonyíték nincs, hacsak azt nem tekintjük bizonyítéknak, hogy az emberek úgy érzik. Sajnos az érzékeinket épp a meleg képes nagy mértékben becsapni. Azt is hallani, hogy a jóga gyakorlás jobban méregtelenít melegben, ezért sokan gyakorolnak manapság direkt felfűtött teremben. Ez azonban sajnos téves következtetés, és abból a hiedelemből ered, hogy ha a szauna méregtelenít, akkor a melegben végzett jóga is méregtelenít. Egyrészt a szauna méregtelenítő hatásával kapcsolatban végzett kutatások nem igazolták ezt a hatást, másrészt a jóga önmagában is méregtelenít normál hőmérsékleti körülmények között, mivel aktiválja a méregtelenítő szerveket szemben a meleggel, ami viszont nem. A meleg okozta nagyfokú izzadás során mérgeket kevéssé, hasznos ásványi anyagokat, sókat viszont annál inkább veszít a szervezet. A túlzott melegben végzett jógázás ráadásul bizonyos mértékben csökkenti a belső testérzékelés pontosságát, a határok nem érezhetők kellően ahhoz, hogy ne hozzunk létre túlterheléseket. A túlterhelések nem érzése pedig már összetett fiziológiai, energetikai és pszichés változásokat indítanak el, mondani sem kell, hogy nem a várt irányba.

 

Nekünk indiai gyakorlásaink során gyakran mondták, hogy a jógát gyakoroljuk pirkadatkor, amikor még hűvös van, mint napközben, amikor rekkenő a hőség. Ilyenkor üljünk le egy árnyas fa alá és ha módunkban áll, ne csináljunk semmit. A túlzottan melegben végzett mozgásgyakorlatok, és ezen belül különösen a statikusan végzett ászana gyakorlás nagymértékben megterheli a szívet és az ereket, hajlamosít szívbetegségek kialakulására és visszeres panaszokra.

Mi az a javasolt hőmérséklet, amiben a legjobb jógázni?

Általában azt szoktuk mondani, hogy a 22-27 C közötti teremhőmérséklet a legmegfelelőbb. Ez nagyjából az a tartomány, ahol a szervezet még kényelmesen kezeli a gyakorlás okozta folyamatokat. Mivel a szervezetben igen intenzív méregtelenítő folyamatok indulnak el a jóga ászanák hatására, ami különben is megterheli átmenetileg a szervezetet, ezt még meleggel tetézni nem ajánlott. Mégis a melegben való gyakorlás után sokan beszámolnak eufóriás érzésekről és nagyfokú örömérzetről. Ennek oka a meleg és a mozgás közös hatására kialakuló adrenalin és endorfin telítettség. A jóga nem ezekkel a belső drogokkal igyekszik derűt kiváltani, hanem azzal a módosult tudatállapottal és a világhoz való békésebb és elfogadóbb hozzáállással, ami a normál hőmérsékleti értékek között is megjelenik és nem múlik el 30 perccel a gyakorlás után.

Szóval ilyen nagy melegekben érdemes kora reggel gyakorolni, amikor még hűvös van, vagy ha lehet, akkor 27 C foknál nem melegebb teremben. Ha azonban erre nincs módunk, akkor a különben nem ajánlott jóga gyakorlás közbeni ivás szabályát most "felrúgva", óra közben is igyunk, mert ha nem tesszük, akkor a gyakorlatokkal beindított méregtelenítés során felszabaduló mérgek nem tudnak ürülni, ami átmeneti mérgezettség érzéshez, fejfájához, szédüléshez, rossz közérzethez vezethet.

Gyakoroljunk hűvösben!

OM SHANTI

Bálint  



facebook

Purnam Yoga & Meditation 1147. Bp. Öv utca 140.
yoga@purnam.hu
jóga, tanfolyamok, távoktatás, jóga oktatóképzés, meditáció oktatóképzés, zugló