Purnam Jóga Purnam Jóga

Stresszkezelési módszerek

Mára a stressz legtöbbünk életében megjelenik, s negatív hatása egészségi állapotunkra egyre nyilvánvalóbban látszik. A hagyományos orvosi terápia csak akkor foglalkozik a problémával, ha már betegséggé alakult, ezért az érintettek sorra fordulnak azokhoz az alternatív megoldásokhoz, melyekkel hatékonyan segíthetik életminőségük javítását, akár az idegrendszer megerősítése, a stressz oldása, illetve a stresszes állapot kialakulásának megelőzése a cél.

A Purnam Yoga & Selfness módszerei között a stresszoldásnak több eszköze is megtalálható. Speciális jógagyakorlatok, légzőgyakorlatok, relaxációs technikák elsajátításához segítjük a hozzánk fordulókat, s célunk nem csak a fizikai, lelki, mentális blokkok, feszültségek oldása, hanem olyan gyakorlati, életmódbeli, gondolkodásmódbeli ismeret átadása is, amely könnyedén használható a mindennapjaikban, akár hirtelen kialakult stresszhelyzetben, akár annak megelőzése céljából.

Az, hogy miként reagálunk a külvilág ingereire, s hogyan éljük meg a tapasztaltakat több tényezőtől is függ. Befolyásolja az idegrendszer állapota, a légzés minősége, a testtartásban kódolt mentális állapotok üzenete. Ezek szoros kölcsönhatásban működnek, folyamatosan befolyásolják, meghatározzák egymás állapotát. Megfigyelésen alapuló tapasztalat, hogy bizonyos stresszhelyzetekben megváltozik az idegrendszer működése, ami befolyásolja a légzést, hiszen az felszínesebbé, szaporábbá válik, a testtartás összeroskad, s az izmokban létrejövő feszültségek, blokkok erős külső-belső diszkomfort érzést generálnak. A folyamatok persze oda-vissza működnek, s ezt a lehetőséget használják fel leginkább a stresszkezelő módszerek. Az ilyen állapotokban romlik a koncentráló képesség, a teljesítőképesség lecsökken, a kreativitás tüze kialszik, alább marad a kommunikáció hatékonysága.

A stresszoldó módszerek jelentősége a nyugodtság, kiegyensúlyozottság és harmónia állapotának elérésén kívül több területen is megmutatkozik. Megállapítható, hogy azok az emberek, akik rendelkeznek ezen ismeretekkel könnyebben kezelik a konfliktus helyzeteket, jobban helyt állnak váratlan kihívásokkal szemben, illetve terhelhetőbbé válnak. Ennek haszna akár a munkavégzésben, akár a magánéleti nehézségekben, válságokban jelentős.

Izmaink, testtartásunk egyértelmű jelzést adnak arról, hogyan érezzük magunkat. A jóga testhelyzeteinek gyakorlásával az izmokban elraktározott feszültségek oldódnak. Zárkózottságunk nyitottságba fordul általuk. Minél inkább erősödik a fizikai test tartása, annál inkább erősödik belső tartásunk, s ez megmutatkozik a környezettel szembeni kiállásban is. A helyes testtartás hatására megváltozik a légzés minőség is, mert az egyre inkább akadálymentessé, elmélyültté válik.

Elsajátítva a speciális légzőgyakorlatokat, szert tehetünk az idegrendszer feletti uralomra, s ez biztosítékot jelent, hogy a megfelelő helyzetben alkalmazva a tanultakat képes lesz megőrizni a lelki egyensúlyt, jelenlétet, illetve könnyedebben visszatalál a körülményektől független belső harmóniához. „Tiszta fejjel" nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb, megfontoltabb reakciót adhat a külső ingerekre, tudatosabb döntéseket hozhat.

Légzésünk képes rövid idő alatt az idegrendszer paraszimpatikus tónusát megemelni, ezzel nyugalmat és ellazulást teremt.

A relaxációs technikák a belső konfliktusok, lelki sérülések felszínre emelését idézik elő, s előkészítik a velük való munkát, elindítják a megoldáshoz szükséges folyamatokat. Könnyedebbé válik a megoldásra váró helyzetek felmérése és elfogadása.

A stresszoldás módszerei között megtaláljuk a különböző masszázstechnikákat is. Az érintés évezredek óta a legnagyobb jelentőségű a lelki állapotok befolyásolásában. Bánatunkban, örömünkben érintés által osztozunk másokkal, s az óvó, védő ölelés a biztonságérzet nyugalmával ajándékoz meg. A stresszoldó masszázs kezelések nem csak az izmokban felhalmozódott feszültségeket oldják. Hatnak a kezelt és kezelő között lelki, érzelmi síkon is. Az e-technikákban érvényesülő nyugtató, simító fogások alkalmazása kioldja a stressz okozta blokkokat, megindítja a testben az energia folyamatos, akadálymentes áramlását, segít visszatalálni belső egyensúlyunkhoz.



facebook

Purnam Yoga & Meditation 1147. Bp. Öv utca 140.
jóga, tanfolyamok, távoktatás, jóga oktatóképzés, meditáció oktatóképzés, zugló