Purnam Jóga Purnam Jóga

Légzőgyakorlatok

A légzés kiemelten fontos szerepet tölt be a mentális állapotaink kialakulásában. Miközben lelki, szellemi és fizikai működéseink közvetlenül és azonnal hatással vannak a légzésünk változásaira, a légzés is bele tud szólni a lelki, szellemi és fizikai működések alakulásába. Ez egy oda vissza ható folyamat, egy folytonos vegetatív önszabályozás.

A legtöbbünk nem figyel oda a mindennapi tevékenységeiben a légzésére, mivel nem vagyunk tudatában annak, hogy mennyi mindenben lehetne segítségünkre az, ha képesek lennénk tudatosan szabályozni a légzést. Ezalatt természetesen nem azt értjük, hogy egész napunkat légzőgyakorlatokkal kellene tölteni, vagy hogy állandóan bele kellene avatkozni a légzésbe. Azonban sok helyzet adódik, amikor különösen nagy hasznunkra lehet a légzés felett szerzett kontroll.

  • az idegrendszer megnyugtatása és energiatakarékosabb, hatékonyabb üzemmódba állítása
  • a pihenés és ellazulás elősegítése
  • felfrissülés és a káros szokások, pl. a kávé fogyasztás csökkentése, vagy elhagyása
  • a figyelem edzése és a figyelem állóképességének fokozódása
  • a belső szerveknek, pl. az emésztés működésének javítása
  • a légző szervek edzése
  • a vegetatív idegrendszer kiegyensúlyozása
  • a magas és alacsony vérnyomás kezelése
  • a légúti allergiás panaszok csökkentése

Csak, hogy néhányat említsünk a légzőgyakorlatok kiváló hatásaiból.
A légzőgyakorlatok segítségével a mindennapjainkat tehetjük könnyedebbé és stresszmentesebbé.
Egy finomabb aspektus
Ezen túl a légzőgyakorlatok rávezetnek a jóga tapasztalatok egy mélyebb megélésére. Mivel a légzés testünk egyik legfinomabb tapasztalható működése, megfigyelésével és ellazításával a tudatosságunk kiterjed a fizikai érzékelési tartományok különben alig érzékelhető régióira is. Ez az úgynevezett finom-fizikai, vagy más néven pránikus (energetikai) tapasztalás. Az ilyen érzékelési tartományokban olyan érzeteket, áramlásokat tudatosíthatunk, amelyek nem kapcsolódnak direktben semmilyen konkrét fizikai területhez, vagy tevékenységhez. Néha még puszta érzékelési csalódásnak tűnnek, de aztán ahogy egyre nagyobb tudatosságot szerzünk a finomabb érzékelés felett, úgy egyre nyilvánvalóbb, egyre egyértelműbb érzetekhez jutunk.
De nem csak az érzékelés, hanem a tudatos befolyásolás szintjén is változások következhetnek be, ami lényünk egy rejtettebb területére enged minket belépni.
A gyakorlás kezdete
A légzőgyakorlatok tanulása a légzőszervek edzésével és tudatosításával kezdődik. Ahhoz, hogy képesek legyünk a légzőgyakorlatokkal eredményeket elérni, meg kell tanulnunk a légzésünk ellazult és csendes megfigyelését. Ha ugyanis egyszerűen csak elkezdenénk a légzőgyakorlatokat, akkor abban feszültség, szaggatottság, kiegyensúlyozatlanság jelentkezhetne, ami a mentális folyamatokban ugyanilyen változásokat eredményez, azaz mentálisan feszültté, kiegyensúlyozatlanná válnánk.
Így bevezetésképpen először csak szemléljük a légzésünket beavatkozás nélkül. Figyeljük meg, hogy most, ahogy e-sorokat olvassuk, hogyan lélegzünk! Vajon a belégzés, vagy a kilégzés a hosszabb? Vajon tartunk-e szünetet a belégzés vagy a kilégzés után? Majd ha ezt megfigyeltük, akkor lazítsuk el a légzést és igyekezzünk a lehető legfinomabb és fesztelenebb áramlássá tenni. Mintha a légzés magától, tőlünk teljesen függetlenül egy végtelenül csendes és finom áramlásként élne. Ha már ez sikerült, akkor figyeljük meg az érzeteket, amit a légző mozgás kelt a testünkben, ahogy kiterjed és összehúzódik a testünk a légzés ritmusában. Figyeljük meg, hogy a légzés a hasban vagy a mellkasban mozog. Figyeljük meg, hogy milyen érzetek vannak a bőrfelszínen és a test belsejében. Majd ha ezt is képesek vagyunk megfigyelni, úgy hogy közben a légzés hihetetlenül finom és folyékony áramlás maradt, vigyük a figyelmünket az orrnyílásokhoz és szemléljük ott, milyen érzeteket kelt az áramló levegő. Figyeljük meg az áramló levegő pontos helyét a belégzéskor és a kilégzéskor. Majd kövessük a levegő áramlását a tüdő legmélyéig és szemléljük a légutak egyes szakaszain az áramló levegő által keltett érzeteket. Engedjük, hogy a figyelmünk elmerüljön a légzés finom áramlásában.
Így kezdődik a légzőgyakorlatok tanulása.



facebook

Purnam Yoga & Meditation 1147. Bp. Öv utca 140.
jóga, tanfolyamok, távoktatás, jóga oktatóképzés, meditáció oktatóképzés, zugló