Purnam Jóga Purnam Jóga

A Hatha Jóga

Ez a legelterjedtebb jóga irányzat a világon, amelyből számos kisebb nagyobb iskola és rendszer alakult ki. A Hatha Jóga lényege az egyensúlyban rejlik. Ahogy a ha-tha név kifejezi a Nap és a Hold aktív és passzív jellegét, úgy jelenik meg az aktivitás és a nyugalom egyensúlya minden egyes foglalkozáson is. De ez az egyensúly nem csak egy foglalkozásra igaz, hanem annak egy-egy szakaszára, vagy egyetlen gyakorlatra is.
A hatha jóga középpontjában szereplő testgyakorlatokban az erőfeszítés ellazulással társul, ezért a gyakorlatban nincs erőlködés. Az erőlködés ugyanis hátráltat, s mivel a mi célunk egy felszabadult, mentálisan és testileg kiegyensúlyozottabb állapot elérése, ezért az erőlködést kerüljük az órákon.
A testgyakorlatokat a tanár saját tapasztalata alapján az órákon résztvevők felkészültségéhez, pillanatnyi fizikai és lelki állapotához igazítja. Így a gyakorlások lehetnek áramló egységben, vagy irányulhatnak valamely központi gyakorlat elsajátítására, de lehet elemző, cizelláló foglalkozás is.
A statikus és dinamikus elemek egyaránt jellemzőek az ilyen foglalkozásokon, amelyek felépítése többnyire az alábbiakban néz ki:

Elcsendesedés - amelynek célja a foglalkozásokra való mentális megérkezés, valamint a gyakorlásra való lelki felkészülés is. Ez lényegében egy egyszerű meditáció, amelyet önmagában is lehet gyakorolni kis felkészülés után.
Bemelegítés - ez fizikailag előkészíti a testet a gyakorlatok elvégzésére és odairányítja a figyelmet a testnek azon területeire, amivel foglalkozni kell a gyakorlás alatt.
Testgyakorlatok - amelyek az óra gerincét képezik, s amelyek sokszínűsége és hatása a tanár felkészültségétől és szándékaitól függ.
Légzőgyakorlatok - ezek nem minden foglalkozáson jelennek meg, néha külön tanfolyamokat indítunk rá, mivel annyira sajátos tanulási folyamata van, amely mind idő, mind rendkívül figyelem igényes.
Relaxáció - Ez az óra végi pihenés, amely általában egy 15 perces különféle technikákkal végigvezetett relaxációs gyakorlatot jelent. Nélkülözhetetlen lezárása az egész gyakorlásnak, amely maradandóvá teszi azokat a hatásokat amelyeket a gyakorlatok és az egész gyakorlás kiváltott, elindított bennünk.
Meditáció - Nem minden foglalkozás zár meditációval, bár ez minden gyakorlat koronája. A meditáció lényege a csendesség elérése. Ebben a hatha jóga komplex felépítése kiváló eszközt nyújt. Sokszor a gyakorlások végén ez a belső csend magától kialakul.

Mit tanulunk a jógaórákon?

Azt, amire a résztvevőknek szüksége van,
Azt, amit a tanár szeretne tanítani és
Azt, amit tanulnunk kell!

A Hatha Jóga szépsége

Ősi bölcsességként maradt ránk régi korok mestereitől, melyet Hatha Jógának neveznek, s ez több mint mozgás rendszer, több mint formális gyakorlatok sora, hiszen olyan eszközt ad gyakorlójának kezébe, mely által filozófiája megvalósítható, megtapasztalható.
Gyakorlásának elkezdésével hamarosan egyértelművé válik, hogy a test síkján előidézett változások - az izmok erősítése, nyújtása, lazítása, a légzés tudatosítása - változásokat okoz testi-, lelki-, és mentális folyamatainkban. Ahogy a test tanul, úgy tanul az elme is, s ahogy átalakul személyiségünk átalakul a világ is körülöttünk, s ebben az új világban elkezdjük megélni, amit a jóga minden aspektusa észrevétlenül tett készség szintűvé a gyakorlások során, s a test edzés benne életmóddá nemesül.
A jóga órák rövid elcsendesedéssel kezdődnek. Ez annak az ideje, hogy magunk mögött hagyjuk a napi gondokat, a rohanást, s lélekben is megérkezzünk az órára. Figyelmünk lassan elengedi a külvilág harsogó moraját, s a légzés finom áramlásának halk nyugalma felé fordul.
Testünk alapos átmozgatását követően statikus testhelyzetek fokozatos felépítése és finomítása történik, ezek az ászana gyakorlatok. Különböző pozíciókban időzve, erősítésre, nyújtásra kerülnek az izmok, szalagok, kimozgatásra az ízületek, hatást gyakorlunk az emésztés folyamatára, a belső elválasztású mirigyek működésére, hangoljuk az idegrendszert, s még figyelemösszpontosító képességünk is alaposan megedződik.
Hamar megfigyelhetővé válik, hogy minden jóga óra egy bizonyos ívet alkot. Finoman átmozgatásból megyünk át a erőteljesebb gyakorlatokba, majd fokozatos levezetést követően az óra végi relaxációban teljes mértékben teret, lehetőséget nyer test és elme teljes mértékben való ellazítása.

Egy olyan ember, aki képes megállni, kitartani a legnehezebb helyzetben is saját határai szerint, aki képes fenntartani figyelmét és éberségét, anélkül, hogy összezavarodna a sokféle inger hatására, aki tudatos a légzése felől, s megfelelően képes hangolni általa idegrendszerét, ismeri a relaxáció módszereit, s képes alkalmazni a megfelelő szituációkban, megfelelő mértékben, kétségkívül sikeres ember. Elméjének, s önmagának ismerete szabaddá és kreatívvá teszi az ilyen embert, aki képessé válik szembenézni bármilyen kihívással, hiszen a legnagyobb kihívással, önmagával való szembenézéssel már megküzdött.
Egy ászanában minden olyan tulajdonság finomodik és felszínre kerül, mely mindehhez szükséges. S a gyakorlás előrehaladtával kirajzolódik a kép, hogy egy testtartás, vagy egy élethelyzet között nincs túl sok különbség.

A jóga rendszerét a Patanjali Anata nevű bölcs rendszerezte közel 2000 évvel ezelőtt. Nyolc lépcsőben fogalmazta meg a tökéletes megismerés felé vezető utat, melyet Rádzsa jógának neveznek. A Rádzsa Jóga a legmagasabb rendű jóga, amelyhez a hatha jóga nyújtja a lámpást.

A Patanjali szerint meghatározott út a következő:
Jama - A nem ártás, az igazság, a nem lopás, a nem felhalmozás és az önmegtartóztatás elvei
Nijama - A tisztaság, a megelégedettség, az elszánt tevékenység, az önképzés és az odaadó tett elvei
Ászana - a test uralása
Pranajama - a légzés uralása
Pratjahara - az érzékek feletti uralom
Dhárana - a figyelem uralása
Dhjána - elmélyülés, meditáció
Szamádhi - révület, a meditáció mélységei

Mit érhetünk el a hatha jógával?

Hatha jóga gyakorlásával elérhetjük a test megfiatalodását, az ideális testsúlyt és annak megtartását, edződik a szív,- és érrendszer, az idegrendszer, az emésztő szervrendszer, a légzőrendszer. Nő a vitálkapacitás. Az izmok megerősödnek, rugalmassá válnak, testünk hajlékony lesz. Testünkkel való munkánk a lelki folyamatokat is befolyásolja. A testben elraktározott mentális feszültségek kioldásával kiegyensúlyozottabbá, nyugodtabbá válunk.

A gyakorlás során szükséges tudatosság lassan az egész életet átalakítja, hiszen tudatosabbak leszünk valódi szükségleteink felől, akár táplálkozásunkat, akár alvási szokásainkat, akár aktivitásunk-pihenésünk helyes arányának megtalálása tekintetében.

Egy átlagos gyakorló jógaóra az egészség fenntartását, a szervezet működésének jobbá tételét segíti fizikai szinten. Bármilyen komolyabb szív és érrendszeri vagy mozgásszervi, esetleg mentális probléma esetén terápiás jóga gyakorlása javasolt, mely kimondottan az adott probléma kezelése érdekében kerül összeállításra. Az ebben való döntést, kérlek bízd a tanárra, s mindenképpen tájékoztasd az óra előtt problémádról.



facebook

Purnam Yoga & Meditation 1147. Bp. Öv utca 140.
jóga, tanfolyamok, távoktatás, jóga oktatóképzés, meditáció oktatóképzés, zugló