Purnam Jóga Purnam Jóga

Destressz jóga

Egyik legádázabb ellenségünk mindennapjaink során egyértelműen a stressz. Még ha tudományos értelemben a stressz szükséges állapot is, hiszen véd, menekülésre késztet, mozgósít stb., sajnos a hétköznapokban már kórossá vált állapotai nyilvánulnak meg. Számos esetben okoz problémát, hiszen rontja egészségi állapotunkat, a legkülönfélébb betegségek kialakulásának táptalaja, türelmetlenné tesz, gátolja a megfelelő a teljesítményt. A stresszes embernek nemcsak munka minősége szenved csorbát, de állapotát megsínylik emberi kapcsolatai, de leginkább önmaga, hiszen állandó feszültsége olyan mentális örvénybe kényszeríti, melyből nehéz visszaútra lelni az örömteli, kiegyensúlyozott élet felé.

Elsajátítva ezen jógikus technikákat, nemcsak utólagosan lesz lehetőségünk önmagunk megnyugtatására, s az idegrendszer kiegyensúlyozására, hanem megtanulható a stressz jelen idejű kezelése, s ezen felül annak megelőzése is, hogy a stressz helyzetek stressz hatásokat eredményezzenek bennünk. Ezen túl a foglalkozások fontos részét képezik az életmódtanácsok, amelyek segítségével magas szintű energianívóra emelhetjük a mindennapjainkat.

A mozgás és légzés befolyásolják az idegrendszer vegetatív tónusát. Az, hogy hogyan lélegzünk, milyen testtartást veszünk fel, egyértelműen meghatározza érzelmi, s mentális állapotunkat. Izgalmi állapotban a szimpatikus tónus fokozódik, s ez aktívvá, éberré tesz. Abban az esetben viszont, ha ez az izgalmi állapot túlnyomórészt fennáll belső feszültséggé alakul, illetve kimerültség jelentkezik. Ha képessé válunk tudatosan befolyásolni ezeket az állapotokat, jelentős előnyre teszünk szert a mindennapi életben. A destressz jóga abban különleges, hogy a gyakorlás folyamán az idegrendszer paraszimpatikus, tehát nyugtató, lazító tónusát kívánja hangsúlyozni, s ezt a légzés, mozgás, relaxáció speciális gyakorlataival éri el.
Mikor egy destressz jóga órára ellátogatsz, azt tapasztalod, hogy órák lassabbak, könnyedebbek, mint egy átlagos gyakorló órán. Elsősorban nem a testtel, hanem az idegrendszerrel dolgozunk. Finom, lazító nyugtató ászanák, légzőgyakorlatok, mély relaxáció segít, hogy minél inkább visszatalálj ahhoz a belső nyugalomhoz, aminek megőrzése minden területen sikerhez segít. Az órák csendesen áramlók, a gyakorlók szinte végig lehunyt szemmel végzik a gyakorlatokat, hiszen az egyszerűbb kivitelezést igénylő gyakorlatok nem kívánnak folyamatos kontrollt, céljuk, nem a tökéletes kivitelezés, hanem a feszültség oldása az egész testben, s a lélekben.
A relaxáció fontos része a stresszoldásnak. Képessé kell válni arra, hogy el tudjuk engedni azokat a testi, lelki, mentális feszültségeket, azokat a nemkívánatos gondolatokat, amik az életben inkább akadályként, nemkívánatos tényként vannak csak jelen. Nagy tudatosságot s őszinteséget igényel, hogy valóban felismerjük, mérlegeljük mi az, ami szükséges az életünkben, s előre visz, talán annak ellenére is, hogy nehéz, s mi az ami gátol, így ideje, hogy megszabaduljunk tőle. Használjuk azt az eszközt, amelyet ez a foglalkozás nyújt számunkra.
A Destressz jóga nem önálló jóga rendszer. Mindössze a jóga klasszikus gyakorlatainak azon gyűjteménye, amely a fenti célokat szolgálja és általuk képesek vagyunk önmagunk, idegrendszerünk, szervezetünk felett bizonyos fokú kontrollt gyakorolni.
A Destressz jóga ezen gyakorlatgyűjteményét Bálint János állította össze.



facebook

Purnam Yoga & Meditation 1147. Bp. Öv utca 140.
jóga, tanfolyamok, távoktatás, jóga oktatóképzés, meditáció oktatóképzés, zugló