Purnam Jóga Purnam Jóga

Astanga vinyásza jóga

Ma már a jóga számos gyakorlási módja áll az érdeklődők választási lehetőségének sorában, hogy a számukra legmegfelelőbb gyakorlási módot választhassák. Az eredetileg statikusan végzett gyakorlatokat nem mindenki tartja vérmérsékletéhez illőnek, az ő figyelmük fordul leginkább e dinamikus, kimondottan aktív gyakorlási stílus felé. Az Astanga Vinyásza Jóga Mysorban, egy dél-indiai városban kelt életre a tradicionális hatha jóga modern irányzataként, bár ennek pillanata a múlt ködébe vész.

A vezetett órák alkalmával a testhelyzetek áramló egymásutániságban hullámoznak egyik helyzetből a másikba, meghatározott ritmus, forma szerint, s a közöttük lévő átmeneteket nevezik vinyászának.

A speciális vinyásza mozgások és a gyakorláshoz kialakított legmegfelelőbb légzéstechnika (uddzsáji) magas fokú hőt termel a testben, mely nemcsak a test gyors bemelegítésének, átmozgatásának lehetőségét adja, s ezzel a sérülések elkerülését biztosítja, de olyan aktív méregtelenítési folyamat indul a testben, mely szinte szó szerint kimossa a sejtekben, szövetekben felhalmozódott méreganyagokat. Ezért is hangsúlyosan javasolt az astanga jóga utáni fokozott folyadékfogyasztás, hogy ezt a folyamatot minél jobban segítsük, támogassuk.

Általában miután az alapgyakorlatsor elemei külön-külön elsajátításra kerültek az órák alkalmával az ezekből álló megszokott mozgássor kerül
folyamatos kivitelezésre.

Négy fő eleme van a gyakorlásnak:

Ászanákat összekötő mozdulatsor (vinyásza)

Légzéstechnika (uddzsáji)

Koncentráció, fókuszálási pontban rögzített tekintet (dhrista)

Energetikai folyamatok tudatos fenntartása, irányítása (bandhák)

Az astanga kifejezés a bölcs Patanjali által megfogalmazott 8 tagú jógára utal. Az astanga jóga, ahogy minden más irányzat is az ember fizikai-lelki-szellemi szintű tökéletesítését kívánja elérni, csupán gyakorlati módjában tér el más irányzatoktól. Az alap gyakorlatsor a test edzésére szolgál, s ez az egészség megőrzése, fenntartása szempontjából igen nagy jelentőségű, később a gyakorlat fontos részévé válik azonban a légzés, így az idegrendszer és energetikai rendszer megismerése, megtisztítása, s végül mintegy harmadik szintet emelve a végső stabilitás megtalálásának és fenntartásának gyakorlata következik, így teljesítve a Patanjali által jelölt utat.

Dinamizmusa gyors fejlődési lehetőséget biztosít kezdő gyakorlók számára is, tehát nem igényli elengedhetetlenül a jóga testtartásaiban való
előzetes jártasságot. Gyakori tapasztalat, hogy az astanga jógát gyakorlók testi szinten hamar képesek utolérni a statikus gyakorlást végző, régebben gyakorló társaikat, persze ez függ az egyéni adottságoktól és számos egyéb tényezőtől is. A hagyományos gyakorlási módot választóknak is remek kiegészítés lehet olykor-olykor ellátogatni egy astanga órára. Nagyot lendíthet a statikus gyakorláson.

Több helyen Power Jóga néven jelenik meg, ami nem igazán azonos az astanga jógával, sokszor mégis bár tévesen, de azonosítják vele.



facebook

Purnam Yoga & Meditation 1147. Bp. Öv utca 140.
jóga, tanfolyamok, távoktatás, jóga oktatóképzés, meditáció oktatóképzés, zugló